Fa waka?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu Fa waka?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu

Fa waka?!

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

27 Februari 2006 | Suriname, Paramaribo

Fa waka allemaal!?!

Alles gaat nog helemaal 100 procent hier en het warme weer doet er nog een schepje bovenop!
(warm weer = mix van regen en zon, maar rond de 30 graden!)

Vorige week kennis gemaakt met mijn stageschool. Aaah, ik heb een leuke klas hoor! Mijn mentrix is wel streng en de kinderen zijn dat ook helemaal gewend, dus ik heb mn pokerlesface al geoefend.
En.... het kostuum dat de juffrouwen dragen (ja, er zijn alleen maar juffrouwen op mijn school) is knalroze met een geruite roze bloese!
Heb bij een gigantisch grote stoffenwinkel de stof gekocht en daarna ben ik met mijn gehuurde oranje/groene opoefiets (stoerrr!) naar een kledingmaker gefietst.
Morgenochtend (dinsdag) om 7:30 haal ik mn kostuum op en dan kan ik mijn tweede dag a la Miss Piggy door het leslokaal lopen.

Jaaaa, want vandaag (maandag) was mijn eerste stagedag! Klas 3a en de kinderen zijn echt heel lief hoor! Natuurlijk zitten er de nodige rumoerige boys tussen, maar das overal. Mn pokerface heeft effect, niet alleen op de rimpels in mn voorhoofd, maar ook op de kinderen. Ze luisteren.
Het gaat er wel nog heel schools aan toe zonder leuke liedjes tussen de lessen door of andere speelse dingen, maar daar wil/probeer ik langzaam wel een kleine verandering in te brengen na een aantal weken!
Het is even wennen allemaal, maar echt super om te zien hoe het primitieve onderwijs hier in elkaar zit en hoe erg ik het 'luxe ' onderwijs waardeer in Nederland.

Vorige week heb ik ook nog wat leuke dingen gedaan.
Lekker gezwommen met Sophie, huisgenootje, en uit eten geweest bij de Waterkant met Sanne, klasgenootje, en anderen.
Was gezellig, maar vooral echt supergezellig om tussen de Surinamers te eten.
Je hebt hier namelijk ook 'het Vat' waar je bija alleen maar bakra's (Nederlanders) tegenkomt.

Zaterdag met mn huisgenootjes naar White Beach gegaan dat aan de Suriname rivier ligt. Het eerste uur was het Wet Beach, maar daarna had het een echte bounty eiland look. Heel mooi! Je kon er ook lekker zwemmen, dankzij een lelijk groen hek, want achter dat hek zwommen piranha's!
Op de terugweg heeft de taxichauffeur kokosnoten uit een palmboom gehaald (er staan er hier zoooveeeeel langs de weg en in de tuinen!) en hebben we in onze tussenstop heerlijk kokosmelk gedronken!

Zaterdagavond werd er in t centrum natuurlijk ook carnaval gevierd. Deze avond oa Braziliaans carnaval. Er was een wedstrijd met Braziliaanse dames.
Van veraf heel mooi gekleed en mooie vrouwen, van dichtbij heel mooi gekleed en de rest viel een beetje tegen.

Zondag heerlijk gezwommen in het 50 meter bad. En gezond op dunne tribunebankjes. Heb straks wel een sport- en zwemabonnenment bij het luxe hotel Torarica, maar het was nu misschien nog wel leuker omdat je gewoon tussen de Surinamers zit. Af en toe afwisselen dan maar!
En zondagavond weer lekker uit eten geweest bij de Waterkant. Een grote maaltijd, bijvoorbeeld nasi met 2 garnalensticks en groente kost 11 SRD. Dat is ongeveer 4 euro. Uit eten gaan is heel goedkoop hier in Surinamibo.

Straks ga ik een kijkje nemen bij salsadansen. Het salsadansen is hier helemaal 'het' en er wordt bijna niets anders gedraaid. Vind het toch wel lekker om mee te dansen en mijn dj dancepasjes passen niet op de vrolijke salsa muziek. Dus ik ga op les om het te leren!

A boeng, tot snel maar weer en ik geniet van het altijd groene Suriname en jullie moeten maar genieten van de mooie voorjaarsbloemen die nu beginnen op te komen!

Swietie sribie (slaap lekker) voor straks.

Bosi, Rosi

  • 27 Februari 2006 - 20:10

    Babs!:

    hee leuke roos!

    wat cool om al je verhalen te lezen, wat maak je al veel mee zeg! Morgen ga ik je een hele langen mail sturen! koes

  • 27 Februari 2006 - 20:32

    Liesje!! :):

    Whoo Roos!! Wat een hoop leuke dingen en dat is dan al in 1 week... Geniet maar volop, dan doe ik dat hier ook van de opkomende voorjaarsbloemen ;)
    doe je de groetjes ook aan de anderen daar :) en veel plezier en succes bij de kids in de klas!!
    Ennuh....je maakt toch wel een foto he van jou in pak :) Ben zeer benieuwd naar jouw omschrijving ;)
    Dikke kuss!!

  • 28 Februari 2006 - 08:39

    Sebas:

    Hey Roosje,je verhaaltjes zijn hel leuk om te lezen en ben nog steeds jaloers op je dat je daar zit.Ben trouwens nog steeds op mn kadootje aan het w88....hoe zit dat?Gappie natuurlijk,nou dikke doei voor mn bakra!Kusjes!

  • 28 Februari 2006 - 14:20

    Annick:

    Hey lieve Roos, jeetje wat een geweldige verhalen om te lezen. Om jaloers op te worden hier in ons koude kikkerlandje! Mijn stage kan niet tippen aan die van jou... Geniet er nog van! Kus Annick

  • 28 Februari 2006 - 15:08

    Jorinde:

    Hey lieve Roos!
    Wauw wat een verahel hee, klinkt echt geweldig!! Geniet er maar van maar volgens mij ben je dat ook aan het doen.
    Dikke kus Jorin!

  • 28 Februari 2006 - 16:13

    Karly:

    wow, ik loop alweer achter, als ik al die reacties zo zie!
    Dat schoolse, zonder liedjes etc is wel herkenbaar vanuit marokko. En daar liepen ze ook allemaal in een gewaad, iedereen hetzelfde. Daar waren ook bijna alleen maar vrouwen, als je een man zag, was het de directeur!
    Leuk die salsalessen! Moet je met partner opgeven, of hoeft dat niet? Succes ermee!
    Kus karly

  • 13 Maart 2006 - 09:31

    Kirs:

    Hey Roos,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebtin Surinamibo! Ik moet weer terug denken aan mijn vakantie (in Hotel Torarica)in Suriname door je verhalen. Vooral de foto's van Galibi, ik herkende het dorp, maken me verlangen naar de Surinaamse zon, want hier vroor het dus vanacht dus tien graden... ja ik hoor je al lachen. maar gelukkig zijn er ook leuke dingen in Bakraland zoals het Apenkooi feest a.s. vrijdag.

    Tot snel,
    Dikke kus Kirs.

    p.s. doe voorzichtig op White Beach, toen ik er zat stond in de krant dat een of andere malloot de netten had doorgeknipt en toeristen waren aangevallen door piranha's!

  • 23 Maart 2006 - 13:48

    Santje:

    Hey Roosje,
    Hier is maar één ding op te zeggen: ben echt super jaloers!!! Lieverd, ga lekker door met plezier maken en ik kijk uit naar je volgende mail!!!
    Hele dikke kus + knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosanne

Ha die leuke mensen! In dit dagboek kan je al mijn belevenissen en avonturen lezen uit het mooie, warme en gezellige Surinamibo! Groetjes van Rosanne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 42579

Voorgaande reizen:

16 Februari 2006 - 16 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: