Laatste stagedag, things about Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu Laatste stagedag, things about Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu

Laatste stagedag, things about Suriname

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

13 April 2006 | Suriname, Paramaribo

Fa waka alle mensen in Nederland?

Ai go boeng agen!

Gisteren was mijn laatste stagedag alweer, nou het werd groots aangepakt!
Had het echt helemaal niet verwacht! A bin heer boeng! (Het was heel leuk!)
In de ochtend kregen de kinderen de kinderen hun Paasrapport. Ik was zo blij om de resultaten van Nadira, Afraisa, Duncan en Clerence te zien voor rekenen. Ik heb hen daarmee geholpen en ze waren goed vooruit gegaan! Daarna ging ik nog leuke spelletjes met ze doen en hebben we even gezellig gepraat. Toen ik mijn cadeautjes ging uitdelen (een blaadje met een verhaaltje, mijn pasfoto en stickers, gummetjes en potloden erop geplakt) moest Revelinio huilen. Aaaah, hij vond het helemaal niet leuk dat ik wegging!

Aan t eind van de ochtend verzamelden alle kinderen en juffen zich op het schoolplein.
Saartje (die bij de kleuters heeft lesgegeven) en ik stonden in het midden van alle kinderen. Eerst ging mijn klas 3 een liedje voor me zingen die ik hen had geleerd en daarna zong klas 6 een Surinaams liedje. Echt zo leuk!
Aan t eind kregen Saartje en ik zelfs 2 cadeautjes! Een plastic etuitje met 2 pennen erin en een stenen pennenbak met Surinaamse vrouwen afgebeeld aan de buitenkant. Echt, had het totaal niet verwacht dat we zo'n afscheid zouden krijgen!
Nadat bijna alle kinderen wegwaren, kreeg ik van de juffen nog een bigi brasa (grote omhelzing).
Echt, zal de school en de kinderen wel gaan missen hoor! Maar nu is het tijd om te werken aan schoolopdrachten en andere onderzoeken. En eerst komen mijn ouders nog twee weken langs, leuk!
(En het is ook wel lekker om niet steeds om 6:15 op te moeten staan)

Ik heb wel een dvd'tje op laten nemen door filmman Dennie. De kinderen konden dat laten doen voor SRD 15 (5 euro) en ik vroeg of hij dat ook bij mij kon doen. Vorige week kwam hij langs in de klas en heeft hij mij gefilmd. Haha, de kinderen waren wel extra broeia (druk), maar ik heb het filmpje gisteren gezien en ik vind het echt een superleuke herinnering aan mijn 26 kindjes.

Wat me verder nog opviel van dingen op school:
ik vind het handig hoe ze met het weinige geld omgaan. Als de kinderen een briefje mee naar huis krijgen, zoals bij ons in Nederland, wordt er niet volop gekopieerd. De kinderen hebben een contactschrift en ik schrijf de boodschap voor de ouders over op het bord. De kinderen nemen dat over in hun contactschrift en nemen dat mee naar huis.
Ook zorgt de school niet voor pennen, potloden of zelfs schriften. De kinderen moeten dat zelf van huis meenemen.

Vorige week zijn Saartje en ik naar de bruiloft van de kleuterjuf, Gladys, van onze school geweest.
Het was een Creoolse bruiloft en....Praise the Lord!
Wauw, het was zo gaaf om zo'n Halleluja bruiloft in het echt te zien, die je normaal in Amerikaanse films ziet!
Er was een heel gospelkoor met band inclusief trommels. Vijf minuten voordat de bruid en bruidegom kwamen, gingen ze pas soundchecken.
Van buitenaf gezien leek de kerk echt een bouwval, maar van binnen was hij groot, licht en met heel veel tegels en airco.
De twee stoelen stonden al klaar voor het altaar en ze waren niet met bloemen versierd, maar met balonnen; grappig!
Verder waren de bezoekers, die er al zaten, heel mooi gekleed en hadden bijna alle vrouwen van die kleine vlechtjes in hun haar, die je hier overal ziet.

Ineens ging de band spelen en jonge bruidsmeisjes strooiden met bloemblaadjes. Het was heel mooi om de bruid te zien, maar ik vond de goudkleurige jurk wel kitcherig en ze had glittergel op!
En toen begon het Halleluja huwelijk. Er werden heeeeel uitbundig liederen voor God gezongen en het was gewoon zo mooi en geweldig hoe je die mensen uit hun dak zag gaan! Kreeg er even kippenvel van. Echt super om dit meegemaakt te hebben! Saartje en ik deden ook volop mee.

We moesten jammergenoeg wel eerder weg, want we gingen naar het filmfestival dat 2 weken duurt. Overal stond dat aangekondigd met posters en heel even leek Paramaribo een beetje op Utrecht.
In totaal ben ik naar drie films geweest:
U-Carmen (een saaie Opera film, viel zelfs in slaap ondanks al dat gezang om me heen!), Brokeback Mountain (echt zo grappig, want de Surinamers zijn heel weinig gewend en je hoorde ze allemaal heel hard lachen en giechelen toen de 2 jongens met elkaar gingen zoenen) en ook Bolletjesblues. Die laatste film vond ik zo leuk! Vooral ook, omdat de laatste helft zich in Suriname afspeeld, cool om daar dan op dat moment te zijn!
Wilde van Thalia, het gebouw waar de films draaiden, nog een foto maken. Komt er een politie-agent naar me toe, heeeel boos. Ik mocht geen foto maken en wat denk ik wel niet. Nou, het was in ieder geval een chagrijnige rotvent. De meeste Surinamers zijn heel aardig, maar soms zitten er wel een paar chagrijnige tussen, hoor, waar je niet normaal mee kan communiceren.

Ook in de winkels hier. Velen zijn behulpzaam, maar anderen staan echt loos voor zich uit te staren en zijn klantonvriendelijk. De winkels zijn hier namelijk overbezet en er staan in een klein winkeltje wel 6 medewerkers (niets te doen).
Ik ging laatst een keer slippertjes passen en vroeg om een andere maat. Zei ze dat ze geen zin had om die te halen, het was te ver!
Ik moet er dan wel een beetje om lachen, omdat je zulke dingen hier in Suriname wel kan maken, maar je in Nederland echt gelijk ontslagen zou worden. Het gaat er hier soms te No Spang aantoe!

In andere winkels die op warenhuizen lijken gaat er veel tijd in het shoppen zitten. Elk product dat je wilt hebben moet je eerst afrekenen voordat je een ander product wil kopen. Ik moet bijvoorbeeld eerst mijn shampoo afrekenen en dan mag ik pas op zoek gaan naar potloden.
Voor mijn stageklas had ik veel potloden en gummetjes gekocht en bij de kassa gaat dan eerst een vrouw ze tellen en rekent uit hoeveel het kost. Dan slaat een andere vrouw het aan op de kassa. Daarna gaat een andere vrouw de potloden en gummetjes weer tellen en daarna doet weer een andere vrouw ze in
boterhamzakjes. (Oja, alles wat je hier koopt, wordt in boterhamzakjes gedaan. Van elastiekjes tot chocola, typisch iets Surinaams.)

Waar de Surinamers verslaafd aan zijn, zijn de neusinhalers met fix. Je ziet ze niet dat staafje even netjes snel in hun neus doen, maar veel die op straat lopen of in de auto zitten, hebben dat ding standaard in hun neus hangen!
Soms hebben ze ook fix in een zakdoekje gedaan en dan zie je ze met dat zakdoekje tegen hun neus aan lopen.
Zelfs hebben sommige jongeren het op feestjes!

Afgelopen weekend had ik een feestje op White Beach. Echt zo mooi om op een tropisch strandje te dansen! Iedereen was in een goede stemming (in het water waren ook Surinaamse meisjes na een paar jogo's (= grote flessen Parbobier) druk met hun billen aan het schudden!). De muziek was ook leuk. Er wordt ook veel raggae gedraaid, wat eerst niet zo mijn ding was, maar nu wel hoor! Raggae is Suriname!
Na het feest gingen we in hangmatten slapen. Had maar een paar uurtjes geslapen, want werd al snel gewekt door muziek, voetballende mensen en een volleybal in mn hangmat.
Toen ik wakker werd waren veel mensen die ik kende al weg. En ik kon ook kiezen of om naar huis te gaan of.... nog een mooie zonnige dag doorbrengen met een groep Brazilianen die ik net had ontmoet. Jaaaaa, het laatste!
Echt, het was een topdag! Echt een heerlijke vakantiedag met zon, volleyballen in het water, Parbobiertjes, lekker eten en poolen. Heeel gezellig en vooral leuk om eens wat Brazilianen te ontmoeten! Die slecht Engels kunnen, maar gelukkig was er een Engelse lerares bij. Kon ze wel een beetje verstaan, want Portugees lijkt een beetje op la lingua Italiana!

Deze week hebben de Surinamers maar een kort weekje. De meesten hebben namelijk ook vandaag op Witte Donderdag vrij. Het geloof wordt hier goed aangehangen en als de Surinamers echt Rooms Katholiek zijn, dan mogen ze vandaag, morgen op Goede Vrijdag en op Stille Zaterdag geen vlees eten, wat ze moeilijk vinden, want Surinamers houden van vlees!

Morgen ga ik met een groepje en een paar Surinaamse gidsen naar de Kolakreek. Dat water is zwart van de resten planten die erin zijn gevallen.
Hopelijk is het een beetje droog, want de laatste dagen regent het veel!
Ze zeggen hier dat de volle maan daar invloed op heeft. Net als de de maan invoed heeft op de getijden.

Nou, ik hoop voor jullie dat die vorst en de koude nachten nou eindelijk eens voorbij gaan! Moge de echte lente komen, Halleluja!

Succes met alles, psa one boeng day (een fijne dag) en teekeng rustig! (doe rustig aan!)

Soso brasa, Roos

  • 13 April 2006 - 16:21

    Irissss:

    Roossssss,
    Sssjeezus.. je laatste stagedag alweer! Time flies, zeg! En wat een prachtige verhalen! Nu nog even flink genieten van al die Surinaamse heerlijkheden?! Samen met di papi y di mami, gezellig!
    We hebben je bingo en commando-pinkelen trouwens wel gemist zeg, tijdens jc-weekend! Zodra je terug bent hebben we heel wat in te halen.. ;-)

    Nog veel Suri-plezier :-D

    Dikke kus, Iris

  • 13 April 2006 - 19:27

    Giorgio:

    Quello che stai facendo è veramente bello, complimenti ros, sei sempre la migliore!! Bacio and play tennis.

  • 13 April 2006 - 20:34

    Andries Gort:

    Beste Rosanne,

    Ik vond de laatste drie berichten fantastisch. Volgens mij wil je nog wel eens minister van onderwijs en cultuur in Suriname worden.

    Hartelijke groet,

    Andries G. Gort

  • 13 April 2006 - 21:50

    Jan Voorbij:

    Hoi Rosanne!
    Dank voor je update. Je Surinaams wordt steeds beter. Is dat Sranan Tongo?Ik lees je verhalen met veel plezier en ben blij voor je dat je het zo naar je zin hebt. Al wordt je 97, dit avontuur zal altijd van waarde voor je blijven.
    Geniet van je laatste weken daar.
    Kon hesi baka!

  • 16 April 2006 - 16:35

    Mammamia:

    hoi Mop,
    fantastisch, je hebt je stage afgerond! Wat heb je daar weer een leuk verhaal over geschreven, en ook over de bruiloft en andere belevenissen. Ik hoef niet lang meer te wachten om zelf in dat mooie land rond te kijken: volgende week zitten we samen al in Jaw Jaw. Mo syi, mam

  • 24 April 2006 - 21:08

    Jazz:

    Geniet nog maar lekker Roosje!!
    Dikke Smak

  • 25 April 2006 - 12:14

    Mieke:

    Hey Rosanne!

    Leuk je verhalen te lezen! Geniet nog maar lekker van alles in Paramaribo, voor je het weet ben je weer terug in Nederland. Het weer wordt steeds beter, dus dat komt goed!
    Wij missen Suriname nu al!

    x Mieke

  • 25 April 2006 - 16:24

    Suriname:

    BouwKavel Te Koop in Suriname.
    Info: uitvlugtt@hotmail.com

  • 30 April 2006 - 18:38

    Fenna:

    ooowwww, wat mis ik Suriname nu!had het de eerste dagen zo enorm koud hier!maar goed, nu wel al redelijk weer vernederlandst.groeten aan de anderen!geniet nog lekker van alle mooie en relaxte momenten. hoe was het trouwens met je ouders?nog mooie trips gemaakt?
    brasa van mij!

  • 10 Mei 2006 - 07:38

    Suzan:

    Roos, Lekker doos!!!
    Fawaka?
    Je leeft nog, altijd fijn.
    Long time no see.
    Wanner doen we weer een uitje samen met jolijn?

    Kuzzels,
    Suuz.

  • 14 Mei 2006 - 12:17

    Co:

    Zussie, ik heb alle foto's van mams bekeken, je ziet er goed uit hoor! Helemaal op je plekkie, vooral met alle kinderen in je klas en in het binnenland zijn het vrolijke foto's. In Limburg alles nog steeds goed, kom maar gauw weer langs als je in NL bent. Met opa gaat het ook goed, je krijgt de groeten. Liefs, Co

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosanne

Ha die leuke mensen! In dit dagboek kan je al mijn belevenissen en avonturen lezen uit het mooie, warme en gezellige Surinamibo! Groetjes van Rosanne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 42573

Voorgaande reizen:

16 Februari 2006 - 16 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: