Moksi alesi, baisigri anga Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu Moksi alesi, baisigri anga Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu

Moksi alesi, baisigri anga Brownsberg

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

30 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Fa waka?

Ai go heer boeng, ma mi sondei weri.
(Met mij gaat het heel goed, maar ben zo nu en dan moe.)

Het warme weer en de stage met de drukke kids zijn soms wel vermoeiend hoor!
Wel gaat stage oke en goed.
Echt, maak ondanks de drukte in de klas zoveel leuke dingen mee!

Mijn dag begint altijd met ontbijten op het balkon. Een paar Hollandse boterhammen en een heerlijke stuk Pompelmoes.
Ik zie dan allemaal Middelbare schoolkinderen naar school lopen in een blauwe bloes met spijkerbroek. Als ik voor me uitkijk, zie ik Oma Cheng zitten en als ik naar rechts kijk, zie niet de Dom (zoals in Utrecht), maar een stukje Moskee in de verte!

Ik sta nu bijna heel de dag alleen voor de klas, omdat mijn mentrix nu directrice is.
Dit is veel beter voor mij en de kinderen, omdat er nu niet steeds een wisseling van regels en een andere lesstijl is.
Vind het heerlijk om mijn eigen dingen te doen in de klas naast het vaste programma.
Mijn stagebegeleider die uit Nederland langskwam, zei dat ik een goede uitstraling had voor de klas en dat de kinderen mij boeiend vonden. (Jeeeeee!)

Waar de juffen over klagen op school, is dat ze het lesprogramma goed bij moeten houden, omdat ze de einddoelen anders niet halen van dat jaar.
Nou, ik heb gemerkt dat dat helemaal niet zo moeilijk is.
Ik geef de kinderen namelijk alle lessen die op het programma staan, met nog leuke dingen tussendoor en ernaast en toen kreeg ik te horen dat ik niet zo snel moest gaan! We lopen nu namelijk voor op de andere klas 3.
Haha, dus ik zoek weer leuke taal- en rekenlessen op die ik de kinderen extra kan geven.
Het programma kan wel degelijk gevold worden, maar niet zoals de juffen hier lesgeven.
Het is heel normaal dat ze in de klas bij elkaar langs gaan en praatjes met elkaar maken. Ook is het heel normaal dat ze huishoudelijke zaken regelen terwijl de kinderen niets doen en maar een beetje aan het aanmodderen zijn.
Met een beetje structuur en pit in die juffen kan het onderwijs al snel een beetje opgekrikt worden, heb ik gemerkt!

Zelf ben ik nu ook begonnen met de kinderen de tafels (keersommen) goed te leren. Daar zijn ze niet goed in.
Ik heb een groot vel gemaakt met hun namen erop en de tafels en als ze een tafel kris kras goed kunnen opnoemen, krijgen ze een kruisje achter hun naam. Voor de moeilijke krijgen ze ook een sticker.
Nou, echt zo schattig hoe je ze daar enthousiast over ziet zijn! Echt, ze doen zo goed hun best! Ik sta lachend voor de klas als ik ze zo goed zie oefenen.
Een meisje, Nadira, snapte niets van de tafels, ze snapte niet wat het inhield en kon zo de tafel van 1 nog niet eens opzeggen. Ik heb het haar geleerd door het visueel te maken en daarna snapte ze wat keersommen betekenen en hoe ze moet rekenen. Echt super om dat blije gezichtje van haar te zien, want door mijn mentrix wordt ze alleen maar voor dom uitgemaakt.

Verder is alles zo primitief en oud! Door het weinige lesmateriaal zijn mijn improvisatietechnieken verbeterd. Ik probeer de lessen zo boeiend mogelijk te maken met de weinige middelen die er zijn.
Veel dingen zijn ook zo oud; als een kind iets te snel en hard langs een tafel of stoel loopt, breekt er wel iets af. Je hoort ze ook regelmatig lachen als er weer en tafelblad half van een tafel ligt.
Vorige week had het heel hard geregend en echt heel het schoolplein stond onder water!De meeste kinderen die droge schoenen wilden houden, moesten na schooltijd wachten totdat het water was gezakt om naar huis te kunnen gaan.

Naast alle stagedagen doe ik natuurlijk ook nog veel andere dingen in mijn leventje in Paramaribo!
Bij Torarica hebben we laatst een sportles gevolgd van Kenneth Lewin. In de Nederlandse sportwereld is hij heel erg bekend. Hij was presentor of the year en heeft een eigen sportschool in Haarlem.
We kregen een aerobic met een hiphop tintje en tae bo van 1,5 uur lang. Pffffff, vermoeiend in het tropische weer zonder ventilator of airco! Wel grappig hoe die 'sportzaal' eruit ziet. Het heeft een ronde houten vloer, zonder muren en een rieten dak.
De volgende dag gingen Sanne en ik met hem bowlen. Nou, de enige bowlingbaan in Suriname en best een luxe hoor!
Geen touwtjes waaraan de kegels omhoog gaan bungelen en een heus computerscherm waarop de score is te zien. Na elke worp werd zelfs als tip getoond hoe je de volgende bowlingbal moest gooien.
Daarna zijn we uitgeweest in Starz. Een supergrote mooie discotheek! Wat wel jammer is dat er pas om 1:00 een beetje publiek naar binnen gaat stromen. De meesten slapen namelijk voor het uitgaan. Om 2:00 is het pas lekker vol. In de Starz nog een capoera show gezien, zo mooi!

1,5 week geleden op zaterdag gingen ik met mijn huisgenoten en JP weer Moksi alesi (rijst met van alles erbij) maken bij oma Cheng. Mmmmmh, ben daar helemaal fan van en ga de ingredienten ook zeker bij de Toko in Utrecht kopen als ik terugben!
's Avonds American Idols gekeken met thee en koekjes, gezellig!

De dag daarna gingen we met de baisigri (fiets) naar Nieuw Amsterdam en Frederiksdorp fietsen. Je moet dan ook over de Surinamerivier en toen we in het bootje zaten (eerst hard mn hoofd gestoten, het dak was laaaag), zagen we dolfijnen!!!
Het was wel echt Nederlands weer deze dagen, veel regen, (door de volle maan, zegt men) en we fietsten dan ook als buitenaardse wezentjes (iedereen keek zo gek naar ons...) ,met onze gekleurde poncho's aan, door de plantages en dorpjes.
We hebben echt meer dan 50 km gefietst op onze krotten en zelfs nog naast de auto's over de stijle Surinamebrug, die gebouwd is om schepen onder door te laten gaan.
Onderweg was het echt zo mooi. We hebben buffels zien grazen in tropische weilanden met palmbomen op de achtergrond en het was gewoon prachtig om tussen de tropische bossen te fietsen!
Kreeg alleen ondanks mijn handdoekje wel zadelpijn...
Op de terugweg hebben we onszelf beloond met een heerlijke, mmmmh, Chococorn van de Mac!

Vorige week vrijdag ging ik met Sanne en twee vrienden van haar Fabian en Onne en de vriendin van Onne naar Brownsberg (467m) Op de weg hadden we nog een slang gezien!
Daar aangekomen keek ik mn ogen uit. Ik was er 3 jaar geleden ook al geweest en het is er gewoon zo mooi! Echt mooi tropisch met zulke hoge bomen en zoveel mooie dierengeluiden (ook Brulapen).
We hebben de hangmatten opgehangen (Ja, ik heb een eigen hangmat!) en er heerlijk in gelegen.
'S avonds ge BBQ d en een nachtwandeling door de jungle gemaakt, iieeeh, best eng, vooral nadat Fabian spooky verhalen had verteld.
De volgende dag hebben we twee wandelingen gemaakt. Naar de Leovallen en de Irenevallen. Dat zijn prachtige watervallen (foto's volgen nog!), er naartoe lopen ging wel, maar terug de berg weer op, pfffff, hijg hijg!
Maar dat maakt niet uit, want het is gewoon prachtig om door de tropische bossen te lopen en zoveel dieren te zien! We hebben heel veel soorten aapjes gezien. Zo leuk hoe ze bewegen daar hoog in de bomen!
Oja, ik heb ook nog voor Jane gespeeld, er hing een liaan waar Fabian, Onne en ik aan gingen slingeren. Echt supercool!

Verder hebben we ook nog boskippen en boskonijnen (grote kalige beesten met mini oren) een tapir en een vogelspin gezien!
Na de wandeling hebben we in de bosbar gezeten. Fabian kent hier heel veel mensen, hij was er al 16 keer geweest. Echt echt heel leuk om met de locals te praten en een Parbo biertje te drinken.
Ze gebruiken hier ook nog heel ouderwets walkie talkies om dingen te bespreken.
Fabian had daarna superlekker Spaans gekookt voor ons, maar we gingen pas om 1:15 eten, want de kookpitjes deden lastig.

Zondag hebben we rustig aangedaan en zijn we naar de stuwdam van het Brocopondomeer gereden. Echt, wat een gigantisch groot ding was dat, zeg!
Als jullie ooit nog een keer naar Suriname gaan, is Brownsberg echt een aanrader. Supermooie natuur en alle dieren die je daar gewoon in het wild ziet: geweldig!

Vandaag heb ik rustig aangedaan, dat vroege opstaan (6:15) voor stage en de drukke kids hakken er wel in hoor!
Vanaaf ga ik naar mijn eerste echte salsafeestje bij t Vat. Heb er zin in, vind het nog steeds erg leuk en ook om te freestylen (los tegenover je partner dansen en dan zelf pasjes verzinnen, lijkt een beetje op streetdance).

Ik hoop dat ook alles goed met jullie gaat daar in Blanda (Nederland)!
Succes iig met alles!

Soso lobi, Roos

  • 30 Maart 2006 - 18:41

    Liesjeeeejj!!!:

    Hee roozz!!
    Leuk om ervaringen weer een stukje van je te mogen mee ervaren!! Want dat doe ik op deze manier toch wel een beetje!!
    Geweldig dat je zo'n goede invloed op de kids hebt, maar dat kan natuurlijk ook niet anders met een echte juf roozz!!
    Ik mis je wel hoor hier in Nl...
    Dacht vandaag nog aan je hoe je het zou hebben, toen begon het te regenen :'( Even als contrast denk ;)
    Veel spasss nog!!
    Kuss kuss

  • 30 Maart 2006 - 18:50

    Anne:

    Lieve Roos,

    Echt heerlijk om te lezen dat alles zo goed gaat en dat je zo aan t genieten bent!!!
    Enne zo zie je maar weer dat je niet alle Nederlandse luxe nodig hebt om les te kunnen geven. Lijkt me ook wel een uitdaging.
    Hier is inmiddels de lente begonnen. De eerste dagen waren errug lekker, maar momenteel is het winderig en regenachtig, helaas...
    Maar goed, ik blijf hopen en het kan alleen maar beter worden, toch?!! k Heb in ieder geval al wel n beetje de lentekriebels te pakken en zodra de zon schijnt is het genieten.
    Blijf vooral schrijven, dan blijf ik lezen en meebeleven.

    Dikke kus Anne

  • 31 Maart 2006 - 08:08

    Jorinde:

    Hey lieve juf Roos!!
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! En wat schrijf je levendig zeg, leuk! Als ik je verhalen elke keer lees krijg ik helemaal de kriebels en heb ik ook zin om lekker te gaan reizen..:) Nou lieverd zet hem op met alles!

    Dikke kusss van mij!

  • 31 Maart 2006 - 13:26

    Sophie:

    He Roos,
    Wat super leuk om het vervolg van je verhalen te lezen!Ik ben inmiddels al weer bijna 3 weken terug in Nederland. Gaat zo snel...Heb zelfs al weer een echte hollandse griep gehad (beeh). Maar goed ik geniet wel als ik jouw verhalen lees!Dan droom ik toch weer een beetje terug;) Heel veel plezier nog met iedereen en natuurlijk je stage!
    Tot in de Zomer;)(die moet je wel meenemen hoor!)
    Liefs Sophie

  • 01 April 2006 - 09:26

    Nan:

    ha die Roos!

    wat een mooie verhalen, echt leuk om te horen dat je als juf Roos de kinderen daar zo veel kan leren!
    enne...dat roze pakje staat je leuk hoor, hihi,

    veel plezier nog!

    kus Nan

  • 02 April 2006 - 01:55

    Natalie:

    Ciao Rosanne!
    I hope you are having the time of your life!! It looks beautiful, very nice photos!!! Check your email...I am coming to Amsterdam May 10th!
    Baccio,
    Natalie

  • 02 April 2006 - 10:26

    Aad:

    dear Roosjeknopendoosje,
    ben ik toch niet voor niets met mijn lieslaarzen over de ondewaterstaande oprijlaan (ja, niet alleen het schoolplein van St. Clemens) naar de postbox gelopen! Daar zat ik dan in mijn Ierse cottage bij het turfvuur verhalen over jou in Suriname te lezen. Bo keek over mijn schouder mee en vond ze ook geweldig! Nu staan wij elke ochtend bij de postbox ...
    Nog een hele goede tijd daar.
    Love from Aad and Bo.

  • 05 April 2006 - 17:42

    Jordy:

    hallo Roosie!

    Leuke verhaaltjes allemaal!lees ze met veel plezier!zoals je ziet ben ik ook gek op verhalen schrijven....tot snel! dikke x

  • 11 April 2006 - 13:07

    WenMar&poppetje:

    Hallo lief Roosje!
    Ons poppetje wil ook wel bij jou in de klas zitten maar voorlopig blijft ze nog even in Tokio, we zeggen: eerst moet je leren lopen, dan pas kan je je nijntje-laarsjes aan en mag je door de plassen op het schoolplein stampen. In Tokio is het mooi weer en zondag zijn we gaan skaten langs de boulevard van Odaiba. Dat verhaal komt op onze site, maar nu willen we eerst weer zo'n mooi verhaal van jou! Wist je trouwens dat je op de www.greut.nl site staat genoemd???

  • 15 Augustus 2007 - 13:35

    Rosan:

    Hee Marette,
    wat leuk dat je ook in Suriname bent geweest!!!
    Helaas, helaas heb ik geen mailadres of telefoonnummer van Fabian.
    Succes verder.

    Psa wan bun day!
    Rosanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosanne

Ha die leuke mensen! In dit dagboek kan je al mijn belevenissen en avonturen lezen uit het mooie, warme en gezellige Surinamibo! Groetjes van Rosanne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 42575

Voorgaande reizen:

16 Februari 2006 - 16 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: