Tampoewadaa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu Tampoewadaa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rosanne Haringhuizen - WaarBenJij.nu

Tampoewadaa

Door: Rosanne

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

12 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Fa waka?

Hier gaat het nog steeds helemaal boeng!
Vermaak me prima hier in het warme Suriname met alle uitjes en tripjes en salsales!

Vorige week hebben we gekookt bij oma Cheng. Moksi alesi gemaakt (gemixte rijst) met allemaal heerlijke dingen erin. A bin moro swietie! (Het was erg lekker!)
Had alleen wat minder trek toen het eten eenmaal op tafel stond, want kon van te voren niet van de bakkabana (gebakken banaan) en markusasap (passievruchtsiroop) afblijven!
Daarna gingen we op het balkon met volle buikjes boerenbridgen (leuk kaartspel) en na een tijdje kwamen 2 nieuwe geneeskunde meiden aan: Marsha en Elise. Zij logeerden 1,5 week bij oma Cheng en zijn gisteren in ons huis gekomen, want de 2 maanden voor Irene en Sophie zaten er al weer op! (Boehoehoe!) Ze waren leuke mati's (vrienden)

Vrijdag 3 maart hebben we met zn allen, groepje van zeven, met Elton onze gids een tripje gedaan!
Met een busje gingen we naar Langa Tabbetje en vanaf daar vaarden met een korjaal langs het Nassaugebergte naar het bosnegerdorpje Tampoewadaa. (Wadaa = welkom).
Nou, het was nog een heel gedoe om iemand te regelen die ons naar Langa Tabbetje wilde rijden, want het had veel geregend en de bauxietweg was een slibweg geworden! De eerste 2 bestuurders durfden het niet aan, zei Elton, maar gelukkig bikkel Glenn wel. Nou en lef was wel nodig, want na 2 uur rijden, zat ons busje vast in de slib toen we een heuvel opreden!
Wij er allemaal uit, zodat het busje lichter werd. Nou, wat een avontuur hoor, heel dat busje heen en weer glijdend omhoog en langs de kant van de weg was al een vrachtwagen half omgekieperd.
Haha, daarna kregen we nog meer nieuws: verderop waren 2 vrachtwagens geslibd, op t midden van de weg en heeeeeel misschien zouden we daar tussen door kunnen
r(gl)ijden.
Stonden we daar midden in de jungle. Glenn vroeg nog: hebben jullie hangmatten bij je? (voor een overnachting)
Gelukkig is Glenn een zeer goed busjesrijder
en heeft hij zelfs de Hoe-glijd-ik-met-een-vol-busje-studenten-tussen-2-vrachtwagens-door?-test doorstaan!

Tijdens al deze busjesacties bleef Bob Marley heerlijk no spang doorzingen en zagen we ook nog gigantische grote vlinders, lieve sagoewijtjes (satijnaapjes) door de bomen slingeren en hoorden we krekels een electrische gitaar nadoen (ja, echt heeeeel hard geluid!).

Tijdens de rit naar Langa Tabbetje kwamen we huizen tegen van goudzoekers en hebben we daar nog twee vrouwen afgezet, die daar niet kwamen om goud te zoeken......

Het varen in de korjaal over de Marowijne rivier was moro tranga (heel mooi).
Langs de kant zag je allemaal Indianen en bosnegerdorpjes. Je zag ze daar leven zoals wij 2000 jaar geleden leefden, helemaal back to nature and never been out of nature.
Zo geweldig mooi hoe je die vrouwen de was ziet doen op stenen in de rivier en kinderen die stoeien in het water en vissen met zelfgemaakte hengeltjes. Wat je vaak op tv ziet in van die documentaires en dan nu in het echt. Wauw!

Aangekomen op Tampoewadaa heerlijk vers fruit geplukt,o.a. mandarijnen en sinaasappels! (En ik altijd maar denken dat die uit Spanje komen)
's Nachts met zn allen naar de mooie heldere sterrenhemel gekeken. Echt, je ziet zoooooveel sterren! En nog 2 vallende sterren gezien. (Yep, ik heb gewenst).

De volgende dag een wandeling door het dorp gemaakt en met een korjaal naar de Apomma soela's geweest.
Wauw, echt zo gaaf! Echt heftige stroomversnellingen en het leken ook zulke hoge golven! Komt door de rotsen die onder het water zitten.
We hebben lekker in het water gezeten en een beetje gezwommen, maar soms moest je je wel goed met je voeten vastzetten, want de stroming was erg sterk!
Daarna nog het dorpje 'Loka Loka' bezocht. echt zo mooi om te zien hoe ze daar nog zo primitief leven.
's Avonds de prachtige sterrenhemel weer bekeken bij het kampvuur dat we hadden gemaakt.

Zondagochtend vertrokken we weer met de korjaal. Nu gelukkig niet naar Langa Tabbetje om van daaruit weer de slibweg te nemen = avontuurlijk, maar vaarden we heerlijk 3 uur verder naar Albina, waar een veel minder gammel busje op ons wachtte.
Met heerlijke raggae muziek reden we weer terug naar Paramaribo.
Onderweg stopten we nog bij een fruittentje. We hebben hier weer wat ingeslagen. Het fruit koop je hier niet per kilo of gram, maar per stapeltje. Ze liggen heel grappig opgestapeld als een piramidetje.
Ze hebben hier trouwens ook nog onze oude munteenheid. Ze hebben hier nog de stuiver, dubbeltje, kwartje, gulden en zelfs de riksdaalder! Het is wel in Surinaamse dollars.

Thuis aangekomen zat er een kakkerlak in mn kamer. Ik had er al twee eerder gezien, maar toen liet ik mn huisgenoten de antikakkerlak spuitbus pakken. Dit keer wilde ik het zelf doen... Irene keek toe.
Hij zat gewoon rustig te zitten, maar toen ik op hem spoot, werd ie helemaal gek. Echt een ADHD kakkerlak. Ik gillen... Irene gillen door mij... en ik sprong snel op mn bed.
Hij rende echt overal overheen en onderdoor en mijn kamer is zo'n troep (ja, hier in Suri ook) dat ik wel nog een keer wilde spuiten, maar dan was ik hem weer kwijt.
Ik nog een keer goed kijken waar ie was, zag ik hem mn rugzak inrennen!
Met een bezem mn rugzak naar het balkon geschoven en daar de rugzak proberen uit te schudden. Alles viel eruit (ja, mn rugzak is ook altijd een troep), behalve de kakkerlak. Nog een keer schudden en toen viel ie eruit op zn ruggetje al half verlamd door het spuitspul.
Ik heb hem van het balkon afgebezemd.
Ach, dit is niet de laatste keer dat ik zo'n kakkerlak tegenkom (er zijn er hier veeeel!), dus ik ga mezelf vanaf nu maar wijsmaken dat elke kakkerlak Zaza is. Zaza is de kakkerlak uit het boek 'Pluk van de Petteflat' en Zaza was een lieve kakkerlak.

Eigenlijk moet je hier in Suri een soort filterbril voor beestjes opzetten. Er zijn er hier zoveel! Gelukkig kijk ik niet meer op van de lange rijen mieren door het huis en in mn kamer, de lieve salamandertjes op de tafel op het balkon of in mn kamer en onze huis-tuin-en-keukenpad, Paddo, de pad die volgens mij een abonnement bij de Mac heeft, want hij is (nee, niet overdreven) 5 keer groter dan een pad in Nederland!

Nou, bij jullie zal het wel te koud zijn
(-3 hoorde ik!) voor salamandertjes. Dus ik geniet maar extra van de vele beestjes, omdat die er zijn vanwege de heerlijke tropische warmte.

Succes met alles in Nederland en ook gran tangi (dankjewel) voor jullie eerdere reacties en mailtjes. Leuk om te lezen!

Moshi moshi! (later!)

Roos

  • 12 Maart 2006 - 16:17

    Liesje:

    Whoo Roos...
    Wat een belevenissen alweer!!
    Super leuk!!
    Ook al vind ik de gedachte aan al die rondwandelende beestjes daar bij jou wat minder... :P
    Verders ben ik erg jaloers op al die ervaringen en super momenten!!
    Gelukkig kan ik nog wel een beetje meegenieten door je verhalen en zo geniet ik ook nog een beetje van je humor...Hahaha!!
    Blijven genieten hoor!!
    Kusjes Liesbeth

  • 12 Maart 2006 - 16:37

    Erik:

    Wat leuk om te horen dta je t nog steeds naar je zin hebt1 Hier is het idd min 3 en wordt t nog erger maarja dta geeft allemaal niks.

    Hoe gaat ie op je stage school? Is het leuk?

    Hoor t wel weer!
    have funn, kussie

  • 12 Maart 2006 - 18:53

    GioRgio:

    Hey
    Ho visto le foto, proprio belle!! divertiti e goditi al meglio la tua esperienza in Suriname!!
    X

  • 13 Maart 2006 - 09:57

    Jose Sagasser:

    Hoi Rosanne,
    Wat een leuk verslag. Ik word er helemaal jaloers van. Wat goed dat je gegaan bent!!!
    Veel groeten, Jose Sagasser

  • 13 Maart 2006 - 10:21

    Karly:

    Wat leuk ook die foto's erbij! Kunnen we hier in ons koude Kikkerlandje nog meer een beeld krijgen van jouw warme exotische oord! Heerlijk!

  • 13 Maart 2006 - 10:28

    Susan:

    Mooie foto's zeg! Wat gaaf dat je dit allemaal mag meemaken, ik ben stikjaloers!! Groetjes, Susan Zeegers

  • 13 Maart 2006 - 11:24

    Andries:

    Beste rosanne,

    En dat allemaal terwijl je stage loopt!? Huiveringwekkend gaaf! Inderdaad is het hier koud en het sneeuwt soms. Ik zie uit naar je volgende bericht.
    Hartelijke groet,
    Andries G. Gort

  • 13 Maart 2006 - 12:02

    Sjors:

    Hoi Roos,

    Ik heb de laatste paar mailtjes van je gelezen en ik moet zeggen ik ben echt stront jaloers op je!
    En al helemaal als ik nu die foto's van je zie!

    Ik denk dat je het vast heel erg naar je zin hebt. En ik hoop dat je dat ook blijft houden.

    Heel veel plezier en ik wacht op je volgende mailtje.

    Groetjes Sjors

  • 13 Maart 2006 - 13:08

    Alexander:

    He Roos,

    wat een leuk verhaal weer van je belevenissen! De foto's van het varen in het bootje en de jungle doet me met weemoed terugdenken aan m'n vakantie.
    Op de Vondellaan is alles oke. We missen je natuurlijk wel!!

  • 14 Maart 2006 - 14:36

    Sophie (je Mati;):

    He lieve Roos,
    Echt fijn om je verhaal over ons tripje nog eens te lezen. Ik heb wel echt heimwee hoor! natuurlijk super leuk om iedereen weer te zien, maar ik mis jullie en alle relaxedheid van Suriname echt...Was gewoon zo;n leuke tijd! Gelukkig schijnt de zon hier wel heel mooi, alleen is de temp hier 30 graden minder..brrrrrr...
    Ik mail je snel!
    genietse nog,
    Dikke kus
    Fie

  • 15 Maart 2006 - 10:45

    Jolijn:

    Wat leuk joh om al je belevenissen te lezen :-) Ik hou het dan ook nauwlettend in de gaten ;-) Wat gaat de tijd toch snel. Je zit alweer ff in Suriname en zo te horen heb je het prima naar je zin! :-D Ik wens je heel veel plezier nog en kijk uit naar je volgende verhaal! Dikke kus Jolijn

  • 15 Maart 2006 - 17:24

    Mille:

    Hey Roos,

    Voel me n beetje lullig dat k zo langs niks heb laten horen. Sorry, sorry, sorry. K merk wel dat k niks heb gemist, s toch alleen maar vermaak. Haha. Wel leuk hoor, zijn der ook nog vervelende dingen?! Kan me niet voorstellen, was wel jalours op je schildpadjes, lijkt me heeeel gaaf om te zien. Hier s n beetje saai, had leren enzo. Met t Jonas gebeuren gaat prima, nog geen nieuwe mannen. Maar dat komt nog wel. Heel veel kussen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosanne

Ha die leuke mensen! In dit dagboek kan je al mijn belevenissen en avonturen lezen uit het mooie, warme en gezellige Surinamibo! Groetjes van Rosanne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2573
Totaal aantal bezoekers 42572

Voorgaande reizen:

16 Februari 2006 - 16 Mei 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: